2013年6月19日 星期三

130505 心得【電影】海上鋼琴師 The legend of 1900

心得:

推薦原因至多五星
  • 故事★★★
  • 演技★★★★
  • 執行★★★
  • 音樂★★★★
  • 新意★★★
.傳真鋼琴手生在郵輪上,一生未下過船,卻擁有異於常人對於音樂的感受力。看到他對音樂的熱情,也感染了我。哎啊~再認真賺錢,就能實現學音樂的計劃了。

.這是音樂電影的經典名片,如今聽來,音樂質感好沒話說。尤其主角1900信手捻來的曲子,毫不受控,彷彿音樂就在他的血液裡流動,隨時會爆衝出來,化成旋律。

.而從頭到尾,總是在探究「究竟他會不會下船去?」帶著他的天賦紅透這個世界?再用他的琴聲回答觀眾。

關於下船的自白
◎精彩對白 (取自網路)

1900: That wasn‘t the problem. It wasn‘t what I saw that stopped me, Max. It was what I didn‘t see. You understand that? What I didn‘t see...In all that sprawling city, there was everything except an end. There was no end. What I did not see was where the whole thing came to an end, the end of the world.

1900:我停下來,不是因為所見,是因為所不見,你明不明白?是因為看不見的東西,連綿不絕的城市,什麼都有,除了盡頭。沒有盡頭,我看不見城市的盡頭,我需要看得見世界盡頭

Take a piano. Keys begin, keys end. You know there are 88 of them, nobody can tell you any different. They are not infinite, you are infinite. And on those keys the music that you can make is infinite. I like that. That I can live by. You get me up on that gangway and you roll out in front of me a keyboard of millions of keys, millions of billions of keys that never end and that‘s the truth, Max, and they never end, that keyboard is infinite. If that keyboard is infinite, on that keyboard there‘s no music you can play. You‘re sitting on the wrong bench. That‘s God‘s piano.

拿鋼琴來說,鍵盤有始,也有終。有 88個鍵錯不了,並不是無限的,但音樂是無限的,在鍵盤上,奏出無限的音樂。我喜歡,我應付得來。走過跳板,前面有無數的鍵盤。事實如此,無窮無盡,鍵盤無限大。無限大的鍵盤,怎麼奏得出音樂?那不是給凡人奏,是給上帝奏。

Did you see the streets, just the streets? There were thousands of them! How do you do it down there, how do you choose just one? One woman, one house, one piece of land to call your own, one landscape to look at, one way to die. All that world just weighing down on you don‘t even know where it comes to an end. Aren‘t you ever just scared of breaking you apart and just thought of it, the enormity of living in it?

你看見那街道麼?只是街道,已經好幾千條。上了岸,何去何從?愛一個女人,住一間屋, 買一塊地,望一個景,走一條死路。太多選擇,我無所適從。漫無止鏡,茫茫無際,思前想後,你不怕精神崩潰?那樣的日子怎麼過?

I was born on this ship, and the world passed me by, but two thousand people at a time. And there were wishes here, but never more than fit between prow and stern. You played out your happiness but on a piano that was not infinite. I learned to live that way. Land? Land is a ship too big for me, it‘s a woman too beautiful, it‘s a voyage too long, perfume too strong. It‘s music I don‘t know how to make. I can never get off this ship. At best, I can step off my life. After all, I don‘t exist for anyone. You‘re exception, Max. You‘re the only one who knows I‘m here. You‘re a minority, and you‘d better get used to it. Forgive me, my friend, but I‘m not getting off.

我生於船,長於船,世界千變萬化,這艘船每次只載兩千。既載人,也載夢想,但範圍離不開船頭與船尾之間。在有限的鋼琴上,我自得其樂,我過慣那樣的日子。陸地?對我來說,陸地是艘太大的船,是位太美的美女,是條太長的航程,是瓶太濃的香水,是篇無從彈奏的樂章。我不能捨棄這艘船,但至少可以捨棄自己的生命。反正世間沒有人記得我。除了你,只有你知道我在這裏。你屬於少數,你最好習慣一下。朋友,原諒我,我不下船了。

推薦的網路文章:http://blog.sina.com.cn/s/blog_aa1138380101eksb.html

寫下關於愛的琴聲一段

鬥琴

Cast

Cast overview, first billed only:
Tim RothTim Roth...
Pruitt Taylor VincePruitt Taylor Vince...
Bill NunnBill Nunn...
Danny Boodmann
Clarence Williams IIIClarence Williams III...
Jelly Roll Morton
Mélanie ThierryMélanie Thierry...
The Girl

沒有留言:

張貼留言